De Waterdoop is ingesteld door God zelf. Besprenkeling door de mens, die zijn oorsprong heeft in de Rooms Katholieke kerk (Willibrordus vertaling): In Mattheus 3:14, “Ik heb uw doopsel(water) nodig” en “Het doopsel(water) hebben ontvangen”. Doopsel is mèt, en dopen is ín water, baptizo!
Daarom citeer ik Jezus’ vraag aan de overpriesters en de oudsten in Mattheus 21:25,
“De doop van Johannes, vanwaar was die, uit de hemel of uit de mensen”?
De verwarring in de on-Bijbelse visie is ontstaan doordat “het opdragen van het kind” is vervangen door “het besprenkelen van het kind”. Men wil niet Jezus als voorbeeld nemen: Hij is in de tempel opgedragen.
Iedere bekeerling, die zich laat dopen gehoorzaamt dus aan het gebod van God. Het is dus een daad van gehoorzaamheid. Ook Jezus liet zich dopen door onderdompeling, ons tot voorbeeld. Mattheus 3:13-15.
Johannes predikte de doop tot bekering en vergeving van zonden. Mattheus 3:6; Marcus 1:4-5. Door de belijdenis van de zonden kreeg de zondaar vergeving en was hij weer gerechtvaardigd voor God. De doop door onderdompeling was een getuigenis, dat men een nieuw leven wilde beginnen. Dat bedoelde Jezus toen Hij zei, dat het "ons betaamt alle gerechtigheid te vervullen". Op deze wijze!
D.w.z. als iemand recht staat voor God hoort hij zich ook te laten dopen zo gauw daar gelegenheid voor is. Bovengenoemde urgente waarheden gaan aan een baby voorbij!
Er is maar één doop. Efeze 4:1-6. > dus “overdoop” bestaat niet. Een besprenkeld kind is niet gedoopt !!
Dit is de Bijbelse doop. Eerst door God opgedragen aan Joh. de Doper. Later door Jezus opgedragen aan Zijn discipelen. Mat 28:19; Marcus 16:15-16.
Hoe wordt men bijbels gedoopt?
Door totale onderdompeling. Het Griekse woord "baptismo" betekent: Helemaal onderdompelen, helemaal natmaken". De R.K. heeft de verkeerde vertaling: doopsel, en eeuwenlang worden de kinderen besprenkeld en alleen de vingers van de priester/dominee worden gedoopt: TRADITIE, boven de waarheid !
Mattheus 3:6 Joh de Doper doopte in de Jordaan, niet op de oever.
Mattheus 3:16 Jezus ging na Zijn doop het water uit. Hij was er dus in gegaan om gedoopt te worden.
Handelingen 8:36-39 Filippus doopte de kamerling waar veel water was. Voor besprenkeling is maar weinig water nodig.
(Een baby kan niet zeggen: “wat verhindert mij om gedoopt te worden), waarop Filippus antwoordde: INDIEN GIJ WAARLIJK GELOOFT !
Wat betekent de waterdoop in geestelijke zin?
1) Het begraven van het oude zondige leven in de dood van Christus.
2) De opstanding met Christus in een nieuw leven. Romeinen 6:3-11.
Jezus droeg zijn discipelen op om te dopen in de naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest. Maar de apostelen doopten ook in (de naam van ) de Here Jezus, Handelingen 8:16; 19:5 -Jezus Christus, Handelingen 2:38; Romeinen 6:3 – Christus Galaten 3:27
Wat zijn de voorwaarden om gedoopt te mogen worden?
Men moet een kind van God zijn geworden.
Wat houdt dit in?
- Men moet zich bekeren.
- Men moet wedergeboren zijn.
- Men moet de Here Jezus aannemen, in geloof, als de Verlosser en Redder uit het oude leven…
- Men moet zijn zonden met spijt belijden en zo vergeving daarvoor krijgen. Een baby of onbekeerde kan dit niet zeggen.
Deze 4 handelingen hangen aan elkaar. Men kan niet het ene doen en het andere laten. Laten we ze nader bekijken.
Bekering betekent in de grondtekst letterlijk "terugkeren". Natuurlijk wordt hiermee de terugkeer tot God bedoeld. Net als de verloren zoon keert men terug tot de Vader met berouw over het feit, dat men God de rug heeft toe gekeerd. Enige teksten: Joel 2:12-13; Job 42:5-6.
Zie ook Handelingen 3:19; 26:20.2.
Uitleg wedergeboorte:
Is opnieuw uit God geboren worden uit de Geest. De eerste geboorte is uit het vlees, uit de moeder. Als men wedergeboren is, is men bewust een kind van God is geworden. Johannes 3:5; 1 Johannes 5:1. Dit is de geestelijke geboorte uit de Geest, waardoor men een kind van God wordt.
- Maar men kan geen kind van God worden zonder Jezus aan te nemen. Joh 1:12. Dus "geloven in Jezus Christus" is "Hem aannemen". En wij moeten Hem aannemen in 3 opzichten:
- a. Als ons plaatsvervangend offer aan het kruis. Hij droeg daar onze zonden en droeg ook de doodstraf daarvoor.
- Als onze dagelijkse verlosser, Die ons dagelijks van struikelen wil bewaren. Zou men toch struikelen dan moet men direct in belijdenis bij Hem komen en Hij zal ons vergeven.
- Als onze Meester. Niet meer onze wil, maar Zijn wil hoort nu op de eerste plaats te komen.
- Men kan alleen Jezus aannemen, als men belijdt dat men een zondaar is en vergeving nodig heeft. Handelingen 3:37; Mattheus 3:6; 1 Johannes 1:9. De boze doet er alles aan om de Bijbelse doop te verhinderen….
Samenvatting:
- De waterdoop is een daad van gehoorzaamheid aan God.
- Men wordt gedoopt door onderdompeling, in de Bijbel direct na de geloofsovertuiging
- Men wordt gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de H. Geest en/of de Here Jezus Christus. In het water wordt het oude leven begraven door Jezus en men krijgt het nieuwe leven met Christus. > en dat wil satan niet !!, want dan is hij een verliezer: geen vat hebben op het oude leven !
- Men moet een bekeerd en wedergeboren kind van God zijn om op de juiste manier de waterdoop in te gaan. De Vader spreekt over Zijn kinderen. Via de ouders is de onwetende baby een kleinkind !
Noot: Jezus ( en ook Paulus) liet Zich dopen vóórdat Hij Zijn bediening begon. Dat was de vervulling van de rituele wassing, die de priesters uit het O.T. moesten ondergaan voordat zij aan hun taak mochten beginnen. Exodus 29:4. Later in de mikwe, door onderdompeling zijn de joden onder water even “dood” voor God. En opgestaan, weten ze vergeving/vernieuwing te hebben ontvangen.
Als wij, wedergeboren kind van God, priesters zijn geworden door Jezus aan te nemen, is het (om in Jezus' eigen woorden te spreken) "betamelijk" om de waterdoop in te gaan, voordat wij een taak in de gemeente opnemen.
In de Bijbel is niets te vinden over baby of kinderdoop, want dan zou de Heere God er kleinkinderen op na houden. (Origenes, de Romeinse kerkvader spreekt over “kinderdoop” als noodoplossing – b.v. een baby die zou sterven. Maar de Bijbelse doop is altijd gebleven!).
De Bijbelse waterdoop is een scharnierpunt, “gesmeerd” door de Geestesdoop. Zie Marcus 16:16,
wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden. Geloof en doop zijn 2 zijden aan één medaille! Door de doop wordt het geloof zichtbaar, als teken dat iemand bij Christus hoort. Satan wil er alles aan doen om die koppeling te verbreken door “leringen van mensen, die geboden van mensen zijn”. ( Mattheus 15:9 ) En wil de Geestesdoop blokkeren om de Bijbelse waterdoop te verstaan in de Geest.
Er is heel wat recht te zetten naar waarheid in het Hervormde doopformulier en catechismus! Het begon al bij de Farizeeën en wetgeleerden die verwierpen voor zichzelf de raad Gods, daar zij niet door Johannes gedoopt wilden worden! We moeten toch gaan onderzoeken, waar begon toch die dwaling? Ik begon daarmee in deze verkorte Bijbelstudie. Het Herv. doopformulier wordt tot op de dag van vandaag klakkeloos toegepast. Maar laten wij zijn als de gemeente van Berea:
“Zij onderzochten dagelijks of het zo was”.
“Maakt hen tot discipelen (1) en doopt hen (2)” zegt Jezus in Mattheus 28:19. Dus geen baby’s, maar bewust gelovigen.
De Heere Jezus is ons aller Voorbeeld. Jezus werd in de tempel opgedragen door Jozef en Maria.
En zo hoort het ook te gaan met iedereen. Aan God opdragen voor een zegen, ten overstaan van de gemeente die er bij betrokken is als getuige. Druppels water vervangen niet de hemelse opdracht.
Tot slot: Kolossenzen 2:12, door het geloof van een baby?
De Zwitserse hoogleraar in de dogmatiek, Karl Barth schreef in 1943 zijn studie waarin hij de kinderdoop bestrijdt en levert zijn kritiek op het room-katholicisme. Hij heeft daarmee de christelijke
theologie over bijna de gehele wereld diepgaand beïnvloed.
Hij schrijft: in het N.T. vanaf Johannes de Doper en verschillende doopbedieningen in Handelingen, is het duidelijk dat zowel de dopenden als de dopelingen weten wat zij doen !
De dopeling moet zelf zeggen: “Ik geloof en daarom wil ik gedoopt worden”.
Bij de baby-doop wat betreft geloof:
De dopeling weet het niet.
De peetouders weten het niet.
De gemeente die er bij is, en de liederen zingt, weet het niet. Er wordt gezongen: “Het verbond met Abraham Zijn vrind, bevestigt Hij van kind tot kind” Het moet zijn: van Joods kind tot Joods kind. Gods verbond met Abraham ligt in de besnijdenis !
“Laat de kinderen tot Mij komen”, heeft helemaal niets met de Bijbelse waterdoop te maken.
“Want voor u is de belofte en voor uw kinderen”, heeft ook niets met de Bijbelse waterdoop te maken. (Handelingen 2:39).
Maar wel, zij die tot geloof kwamen (geloven =aannemen) :
Vers 41: Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt; ( de eerste Messiasbelijdende Joodse gemeente)
Er is een hardnekkig stukje magie overgebleven met de babybesprenkeling…..Waar we tegen moeten strijden en in de Naam van Jezus mogen verbreken!
Want Augustinus die de rooms-katholieke leer verkondigde zei:
Dat de “doop” (besprenkeling) van een baby, de erfzonde afwast…! (wat een misleiding),
Daarmee ontstond de angst dat ongedoopte (besprenkelde) baby’s verloren zouden gaan.
Zelfs de kamerheer (nadat hij de boekrol, Gods Woord gelezen had) las uit het Oude Testament
Jesaja 53:7. ….en uitgaande van dat Schriftwoord, verkondigde Filippus hem Jezus. (Die ons Voorbeeld is in o.a. de Bijbelse waterdoop). De kamerheer zei: Kijk daar is water; wat verhindert mij gedoopt te worden? Tot op vandaag weten wij wat de verhinderingen zijn en door wie….
En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij zei: ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. Leest u Handelingen 8:26-40 svp.
1. Zij daalden beide af in het water, en Filppus doopte hem.
2. En toen zij uit het water opgekomen waren….wat een vreugde voor beiden:
3. De kamerheer vervolgde zijn weg met blijdschap!
Wat een vreugde om je oude leven in het watergraf af te leggen, wat het ook mag zijn! Romeinen 6:1 t/m 5 is een bevestiging.( Op een niet afgelegd/begraven oud leven, blijft satan altijd terugkomen ! ).
Om vernieuwd in Jezus met blijdschap Zijn weg te volgen als een discipel, die stopte met zijn eigen weg - zoals die kamerheer.
Uit liefde voor het Woord en het verlangen om met de mensen de Waarheid te onderzoeken, nodig ik u uit om samen in Zijn vrede en genade te groeien. Juist geloven is juist leven.
Vriendelijke groet met zegenwens van
Wim Vlak Tel. 070-3950710. wim.vlak@gmail.com